Trasa z serbskiego Belgradu do czarnogórskiego Baru
Jugosłowiańska kolej była jedną z najlepiej rozwiniętych w Europie. Do dziś pozostała po niej najdroższa, najbardziej skomplikowana oraz najpiękniejsza trasa kolejowa naszego kontynentu, czyli trasa z serbskiego Belgradu do czarnogórskiego Baru, wiodąca przez 254 tuneli oraz 435 mostów i wiaduktów. Dawniej górskie krajobrazy bardzo utrudniały jej stworzenie, przez co konieczne było wydrążenie wspomnianych tuneli i stworzenie mostów, czyniących ją tak kosztowną. Obecnie podróż tym szlakiem może stanowić jedną z najpiękniejszych przygód życia!
Linia kolejowa została stworzona w latach 70. XX wieku. Pomysł jej powstania narodził się już w 1952 roku i był jednym ze sztandarowych projektów narodowych komunistycznej Jugosławii. Prace nad trasą zakończyły się dopiero w listopadzie 1975 roku. Trasa ma długość około 450 km, z czego ponad połowa przypada na odcinek serbski, niecałe 10 km wiedzie przez Bośnię i Hercegowinę (jednak na terenie tego kraju nie ma żadnej stacji kolejowej, to tylko przejazd tranzytowy), a dokładnie 167,4 km ciągnie się przez Czarnogórę i właśnie ten odcinek uważany jest za najpiękniejszy i najbardziej wyjątkowy. Bar – Podgorica – Bijelo Polje to odcinek zwany powszechnie „koleją snów”, pełen cudownych górskich widoków. Pociąg dysponuje kuszetkami i autokuszetkami, więc jest wprost idealny dla pasjonatów podróży, którzy chcą przebyć całą tę długą trasę i w między czasie się przespać, bądź podróżują samochodem, ale mimo to chcieliby przejechać się tą przepiękną trasą kolejową.
Jako że najpiękniejszy odcinek trasy wiedzie przez Czarnogórę, polecamy by wsiąść do pociągu w Barze, czyli największym mieście portowym kraju, położonym majestatycznie u podnóży górskiego pasma Rumija, dzięki czemu od samego początku podróży widoki są przepiękne. Przed przejazdem pociągiem, będąc w Barze, warto wybrać się także do oddalonych o 5 km ruin miasta Stari Bar, zwanego „bałkańskimi Pompejami”. Początkowo trasa pociągu wjedzie wzdłuż wybrzeża Adriatyku do Sutomore. Jadąc przez Riwierę Barską zlokalizowaną pomiędzy morzem a Jeziorem Szkoderskim, przejeżdżamy przez miejscowość Virpazar, by kolejno podziwiać największe bałkańskie jezioro pokryte liliami wodnymi. Następnie trasa wiedzie w stronę Podgoricy, czyli stolicy Czarnogóry, której nazwa w dosłownym tłumaczeniu oznacza „Podgórze”. Cała ta trasa jest możliwością do podziwiania malowniczych przyrodniczo widoków. Dalej pociąg jedzie wzdłuż przepięknej rzeki Moraczy, pnąc się ciągle wzwyż. Podróżując pociągiem przez Czarnogórę, przejeżdża się też przez najwyższy most kolejowy w Europie, czyli wiadukt Mala Rijeka, mający 500 metrów długości i 200 metrów wysokości. Przejazd przez ten odcinek zapiera dech w piersiach! Najwyższą stacją na trasie jest Kolašin, znane uzdrowisko i ośrodek sportów zimowych Czarnogóry, położony w Górach Dynarskich. Miasteczko obfituje w bajkowe widoki. Znajduje się w okolicy dwóch pasm górskich: Bjelasica i Sinjajevina, co sprawia że okoliczne krajobrazy są niewyobrażalnie piękne. Dalej trasa wiedzie już do Bijelo Polje, za którym znajduje się granica państwowa. Pociąg jadąc przez południową Serbię, przemierzając Zlatibor, nadal wije się przez malownicze tereny. Alpy Dynarskie wraz z wysokimi górami i soczystą zielenią, miasteczkami Priboj i Užice, także oferują niezapomniane widoki.
Cała ta malownicza trasa trwa około 12 godzin. Polecamy ją prawdziwym pasjonatom podróży po Bałkanach. Osoby, które chcą przeżyć ciekawą wycieczkę, podczas pobytu w Czarnogórze powinny przejechać się choć krótkim odcinkiem tej legendarnej trasy kolejowej, a na pewno od razu zrozumieją na czym polega fenomen tej podróży i dlaczego mawia się, że to jedna z najpiękniejszych tras Europy.